torsdag 12 december 2013

Julmat - Ugnsomelett med räkstuvning

Julmat - Ugnsomelett
Då kommer receptet på omeletten som jag lovade i ett tidigare inlägg.
Detta receptet är lagom för en normalstor gratängform, ta receptet gånger två så räcker det till en långpanna.

1+5 dl mjölk
1,5 msk vetemjöl
5 ägg
1 tsk salt

Vispa ihop vetemjölet med 1 dl mjölk.
Koka upp 5 dl mjölk under omrörning.
Tag kastrullen från värmen.

Blanda ner vetemjölsmjölken (redningen) i den varma mjölken.
Koka upp mjölken igen under omrörning. 
(viktigt och får inte hoppas över!)
Låt svalna.
Vispa ner ett ägg i taget i den avsvalnade mjölken.
Tillsätt saltet.

Grädda omeletten i en smord ugnssäker form.
Mitt i ugnen i 200° i ca 25 min.
(omeletten är klar när den har stelnat)
_________________________________________________________________________________
Räkstuvning
Ca 3 dl tinade/avrunna räkor
3 dl vispgrädde
2 dl mjölk
maizena ljus redning
1 dl hackad dill
salt/vitpeppar

Koka upp vispgrädde och mjölk under omrörning.
Rör i maizena ljus redning tills gräddmjölken tjocknar.
(är du osäker så kan du följa anvisningarna på paketet)
Rör ner dillen och smaka av med salt/peppar.
Låt stå ett tag så att stuvningen tjocknar.

Blanda ner räkorna precis innan servering.
Eller lägg på dem efter du hällt upp stuvningen på omeletten.
________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________

14 kommentarer:

  1. Åh sååå gott! Påminner mig om bjudningarna hos min farmor på 50-talet. På den tidens smörgåsbord var det ett måste med en maffig omelett i en rund Pyrexform i en bambúställning med röda handtag. Inte ofta med räkor dock utan stuvad spenat kryddad med lite muskotnöt och en liten aning socker förutom salt och peppar. Därtill prinskorvar och köttbullar En tesked mjöl och en dl. mjölk per ägg var hennes recept, om jag minns rätt. Dagen efter var det "efterkalas". Grannfruarna som alla var hemmafruar kom och bjöds på det som var kvar. Du förstår kylskåp var ingen självklarhet. Kul med din fina blogg Edith!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vad härligt det låter :) Tack för att du gillar bloggen

      Radera
  2. Mmm vad gott och lite juligt. Kram Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Supergott och ett måste på julbordet, antingen med räkstuvning eller med champinjonstuvning :)

      Radera
  3. Nu har jag bakat tigerkakan med ditt recept. Mycket enklare än mitt recept och lika gott !! Kolla på min blogg.
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul!!! Imorgon ska jag fixa iordning min länklista i högerspalten igen, där kommer jag under några veckor att länka till alla som i sin blogg tipsar om min blogg. Självklart kommer du och din fina blogga att finnas med där :) KRAM

      Radera
    2. Nu är det fixat! Alla som länkar till Madame Edith i ett blogginlägg under november och december i år får en länk tillbaka av mig tom 2014 01 31. Hör av er på min mail: madame-edith@live.se

      Radera
  4. Åh jag fullkomligt älskar ugnsomelett och den är ett måste på mitt julbord :) Äter den iof annars också. Brukar variera mellan svamp, räkor och sparris i stuvningen :) Såå gott. Har du något bra recept på räk och ägglåda? Sådan där med kokta ägg, räkor, vitsås och bröd. Har aldrig gjort någon själv men blivit bjuden på det och jösses vad gott det var. Ha en fin fortsättning på kvällen :) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen ett måste på julbordet. Ibland tar vi champinjonstuvning på och ibland räkstuvning, det beror lite på vad vi har för fyllning i krustaderna, som också är ett måste på julbordet :)

      Jag har nog inte något recept på exakt det du tänker på men vi gör ofta en annan låda här hemma med bla bröd, ägg och champinjonstuvning, den kan jag lägga upp på bloggen nästa gång vi gör den :) KRAM

      Radera
  5. Din blogg är så fantastisk. Jag har lagat flera av dina recept och de blir alltid bra. Heja dig! Tack för att du delar med dig!
    // Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort stort TACK för din fina kommentar :D

      Radera
  6. mumma tillhör verkligen min favvis på julbordet...det här receptet tänker jag pröva i år kram från Maja

    SvaraRadera
  7. En väldigt nostalgisk rätt för frun i köket här, Ankis mor gjorde ofta ugnsomelett både med sparris men även med räkor, lika goda båda två!

    SvaraRadera
  8. Lagar alltid din omelett på julafton den är så lätt att göra :) jag dubblar receptet på ugnsomeletten. Men champinjonstuvningen, räcker det att dubbla den?

    SvaraRadera