tisdag 3 december 2013

Mariannetryffel

Mariannetryffel är en favorit bland allt julgodis
Receptet är uppdaterat med ny bild! KLICKA HÄR >>

Recept
30 st marianne
(hårda marianne med rött/vitt papper på)
1 dl vispgrädde
250 g mörk choklad
Täcks med ca 200 g vit choklad eller med florsocker

Gör så här:
Krossa marianne med tex. mortel
Koka upp grädde. Rör. Drag kastrullen åt sidan
Blanda ner choklad delad i bitar. Låt smälta
Rör ner marianne och låt sedan svalna i kylen

Forma kulor i valfri storlek. Ställ in i kylen igen
Smält den vita chokladen över vattenbad
Doppa Mariannetryffel i den vita chokladen

Eller rulla mariannetryffel i florsocker
Förvara i kylen


____________________________________________________

_______________________



För fler enkla recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

11 kommentarer:

  1. Tänkte göra de tryfflarna förra året, men hann inte! Får nog ta och göra dem i år.
    Lena

    SvaraRadera
  2. Mums det låter riktigt gott! Karin

    SvaraRadera
  3. Ser supergott ut! Här väntar jag lite till med julgodiset annars tar det slut innan julafton ;) Fina bilder, kram Suss

    SvaraRadera
  4. Låter jättegott! Kram från Finas mammis

    SvaraRadera
  5. Mysig och stämningsfull bild!

    Ser farligt goda ut!

    Önskar dig en fin fin helg!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  6. Alltså, det är så fina inlägg du gör med fina bilder och texter. Det är ett måste att börja dagen med att gå in på din blogg och kika om det är något nytt och roligt du skrivit, så tusen tack för en inspirerande blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla!!! Till våren kommer jag att hinna med ännu fler inlägg, jag längtar verkligen jättemycket till det. Jag älskar att fota och blogga och att att få så fina kommentarer, det betyder så mycket för mig. Stor kram!

      Radera
  7. Åh va gott....fina bilder !!!.....här snöar det just nu ganska rejält....jippie!!!
    Kram bia

    SvaraRadera
  8. Visst är det så gott med Marianne, den där mjuka mintsmaken gillar vi verkligen. Påminner oss om alla Köpenhamnsturer som förr gjordes med båt, då köpte vi alltid Marianne på båten.

    SvaraRadera
  9. Ska Marianne blandas ner medan chokladblandningen är varm eller kall? Är ju ganska kritiskt att veta ifall Mariannen ska smälta eller vara "hård" i tryffeln :) Ska bli spännande att testa! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ber tusen gånger om ursäkt för mitt sena svar. Mariannekrosset blandar du ner direkt efter chokladen smält. Kram!

      Radera