tisdag 22 november 2016

Saffranskaka med vaniljfrosting

           En riktigt saftig och god saffranskaka toppad med vaniljfrosting
OBS! Recept på frosting hittar du om du följer länken längst ner i receptet

Recept
100 g smör
1,5 dl mjölk
1 pkt saffran 0,5g
3 ägg
2,5 dl strösocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
 1 dl riven kokos

Gör så här:
Kavla lite på saffranspåsen
Smält smör i en kastrull. Blanda i mjölk och saffran
Koka upp under omrörning. Låt svalna lite

Vispa ägg och strösocker pösigt
Blanda ihop vetemjöl och bakpulver. Rör ner i smeten.
Rör sist i saffransmjölken

Grädda i smord springform Ø ca 24 cm
Mitt i ugnen i 200° i ca 30 min. Kolla med provsticka

Låt svalna. Bred på frosting och toppa med kokos 

Recept på frosting hittar du HÄR >>
( mängden frosting i länken ovan är lagom till denna saffranskakan )

___________________________
Fler recept på mjuka kakor hittar du HÄR >>

Fler julkakor hittar du HÄR >>
__________________________
Alla mina söta recept hittar du HÄR >>



För fler goda recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

15 kommentarer:

  1. Kikade in här hos dig nu på morgonen. Mitt första besök :) Jättefin blogg!! Hit kommer jag att komma ofta...typ varje dag :) Underbara recept och ett väldigt fint hem.. Vilket Hus oj oj.. Är lite nyfiken på vilken typ av färg du använt till soffbordet, spegeln och byrån??? Gärna färgnummer om du har. Kram och tack för en blogg i min smak..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du hittat hit till mig :D Färgen som jag använt är en snickerifärg som jag hade hemma efter vi målade några dörrar. Skulle jag köpt ny färg så skulle jag valt en inte allt för blank färg tex, svart matt lackfärg. Fråga gärna om råd i din färgaffär, då får du det precis som du vill ha det.

      Lycka till

      Radera
  2. Åh, så gott!!! Det får bli helgens kaka!!
    Måste komma ihåg saffran när jag handlar, det blir nog det mest problematiska...

    Trevlig helg!!
    kram lisa

    SvaraRadera
  3. Mums!!! vilken tur att jag har köpt på mig 4 påsar saffran :) Kram Anna

    SvaraRadera
  4. Åh men du, det där såg ju jäääätte gott ut. Saffran är bra grejer! =D

    Trevlig helg!
    Kram Madeleine

    SvaraRadera
  5. Hoppas du får en trevlig och mysig helg!!!
    Kram kram
    Britt

    SvaraRadera
  6. O så mumsigt. Jag älskar ju saffran så detta kan nog vara något.
    Ha nu en fin helg från Maria

    SvaraRadera
  7. Oj, vad gott det där lät! Jag älskar saffran!

    Önskar dig en fenomenalfantastisk helg!

    You Rock!!!

    SvaraRadera
  8. Sparade ner det här receptet till min Evernote. :)

    SvaraRadera
  9. Ser gott ut! Perfekt till julfika ;) kram Suss

    SvaraRadera
  10. Ser ut som en perfekt söndagskaka till eftermiddagsfikat! Vill ha en bit redan nu till frukost!
    Den ska absolut testas!
    Kram M.E

    SvaraRadera
  11. Jodå, jag glömde mycket riktigt saffran när jag handlade;)) Men dottern som är på väg hem ska ta med sig och sedan ska jag baka...
    Jag har hänvisat till detta receptet och din blogg i mitt inlägg idag, hoppas att det är ok?

    Kram lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du, att komma ihåg saffran ända tills man står i kassan det är inte det lättaste, tur att du har en snäll dotter :) Vad fint du skrivit om mig i din blogg, jag länkar tillbaka till det inlägget i min högerspalt så att mina läsare också kan läsa. Håller tummarna för att kakan blir god!

      Kram

      Radera
  12. Den blev verkligen jättejättegod!!!
    Tack för receptet!!

    Jag önskar Dig en fortsatt trevlig helg!!
    kram lisa

    SvaraRadera
  13. Har just varit på affärn och handlat smör ph ost och riven kokos :D
    Nu jäklar ska det bakas i helgen :D

    ///Ammi

    SvaraRadera