onsdag 11 maj 2016

Sockerbullar med drottningsylt

Somriga och goda sockerbullar fyllda med drottningsylt (30 st)
OBS! Sockerbullarna toppas med 100 g smält smör och 3 dl strösocker

Recept
150 g smör
5 dl mjölk
1,5 dl strösocker
2 tsk kardemumma
0,5 tsk salt
1 ägg
50 g jäst
ca 14 dl vetemjöl
Drottningsylt

Gör så här:
Smält smöret 
Rör ner mjölk, socker, kardemumma, salt, ägg
Värm till 37° = fingervarmt

Rör ut jästen med lite av blandningen.
Arbeta in resten av blandningen och mjölet
(mängden vetemjöl är lagom när degen släpper bunkens kanter)
s under bakduk i 40 min.

Knåda degen på mjölat bakbord. Forma till 30 bullar. 
Platta till. Klicka ut 2 msk sylt/bulle. Nyp ihop.

Lägg bullarna med skarven nedåt på ugnsplåt
Jäs under bakduk i 30 min.

Grädda mitt i ugnen i 250° i ca 8 min.

Doppa toppen av bullarna i smält smör. Vänd i socker

_________________________________
Fler recept på vetebröd hittar du HÄR >>
________________________________
Alla mina söta recept hittar du HÄR >>


För fler goda recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

2 kommentarer: