lördag 20 oktober 2012

Silviakaka - En mjuk kaka med smörkräm

Silviakaka- En fantastiskt god mjuk kaka
På bilden har jag gräddat silviakakan i långpanna - Jag dubblade då receptet

Recept
2 ägg
2 dl strösocker
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 dl vatten

Gör så här:
Vispa ägg och strösocker pösigt.
Blanda vetemjöl och bakpulver och vaniljsocker.
Rör ner mjölblandningen i äggsmeten.
Blanda sist i vattnet.

Häll smeten i en smord springform Ø 24cm
Grädda kakan mitt i ugnen i 175° i 30 min.
______________________________________________________
Smörkräm
100 g smör
1 dl strösocker
1 st äggula
2 tsk vaniljsocker
(toppa med kokos)

Gör så här:
Koka upp samtliga ingredienser under omrörning.
Häll krämen över den ljumna kakan och strö över kokos.

Låt silviakakan svalna innan du skär upp den.
____________________________________________________
_______________________________________________________________________________

7 kommentarer:

  1. Låter jätte gott, å fin är den oxå.
    Söt liten du har med dig vid bakningen;)
    Ha fina kvällen
    Kram

    SvaraRadera
  2. Åh det ser jättegott ut, mums!!!! Och vilken supersöt hjälpreda du har med dig;)))

    Kraaaaam aka

    SvaraRadera
  3. Detta låter nästan lite för gott!! Den får man nog prova sig på sedan när mitt hus inte är upp&nervänt pga. renovering. Krams m

    SvaraRadera
  4. Hej hej!
    Tack för din kommentar hos mig..;)
    Vilken härlig blogg du har och vilket vackert hem!
    bebisen är ju så söööööööööööt....och kakan låter oförskämt god.
    Ha en fin söndag!
    kra Katarina

    SvaraRadera
  5. God morgon ! :)

    Oj oj så gott det ser ut ;)
    Kanske borde jag baks till söndags fikat ;)

    Ha en fin dag ! :)

    kram Sirpa

    ps...vilken fin bild på er

    SvaraRadera
  6. mums...nu blev jag sugen på att baka en sån...tack för receptet!

    KRAM

    SvaraRadera